Intellinet

logo

7 tips om efficiënt hybride te werken

Hoe werk ik even productief van thuis als op kantoor?

Volgens een enquête van Acerta verkiest 70% van de werknemers een combinatie van werken op kantoor en thuiswerken.
(bron: 
https://www.tijd.be/netto/analyse/werk/slechts-7-procent-werknemers-wil-voltijds-terug-naar-kantoor/10372437.html)
Daarom willen we je enkele tips meegeven die het hybride werken nog productiever kunnen maken en die je helpen om je ook aan jouw home office optimaal te concentreren

1. Neem een ergonomische houding aan in je home office

We moeten je niet vertellen dat liggend in de zetel of aan je eettafel werken niet ideaal is voor je productiviteit en al zeker niet voor je rug. Zorg dus voor een juist afgestelde bureaustoel en bureau. Maar enkel goed materiaal is nog maar een begin, denk ook zeker aan je houding. Zo vermijd je rug- en nekklachten. Wil je graag meer weten over een ergonomische houding, lees dan zeker deze tips eens.

2. Optimaliseer jouw telefonie, ook van thuis

Als je van thuis uit werkt, moet je er ook steeds voor zorgen dat je telefonisch bereikbaar blijft voor je klanten en collega’s. Ik hoor je al zeggen: dat is eenvoudig op te lossen door mijn privénummer aan klanten te geven. Maar hou er dan rekening mee dat deze klanten je dus op elk moment van de dag kunnen bellen, ook wanneer je na een drukke dag eindelijk even kan ontspannen in de zetel. Bij Intellinet zijn er verschillende manieren om dit op te vangen.

In eerste instantie kan je gewoonweg gebruik blijven maken van de cloud telefooncentrale waar jouw vaste toestel op kantoor mee verbonden is. Het enige wat je dan moet doen is dit vaste toestel mee naar huis nemen en verbinden met internet. Een alternatief is het installeren van een softphone op je laptop, waardoor je eenvoudig kan bellen met een headset. In beide gevallen blijven alle instellingen van toepassing zoals je deze gewoon bent op kantoor, denk maar aan de tijdschema’s, voicemail-2-email, eenvoudig doorschakelen en transfereren, …

Een andere optie is dat je gebruik maakt van een mobiele telefooncentrale. Je hoeft op deze manier niet uit te bellen met je privénummer, maar met CloudSIM van Intellinet kan je met je mobiele toestel inkomende en uitgaande oproepen verrichten met je professioneel nummer. Indien de tijdschema’s hier zijn ingesteld, zullen jouw klanten ook na bv. 18.00u een bericht horen met de openingstijden. Op deze manieren hou je dus ook thuis eenvoudig werk en privé oproepen gescheiden.

3. Zorg voor een stabiele internetverbinding aan lichtsnelheid

Thuiswerken betekent automatisch ook meer dataverbruik door het downloaden en uploaden van bestanden, dus zorg zeker dat jouw internetabonnement hierop voorzien is. Daarnaast kennen we allemaal het scenario van een online meeting waarbij het beeld of het geluid van jouw gesprekspartner wegvalt. Best wel frustrerend om enkele minuten ‘Hoor je me nog?’ te zeggen zonder antwoord of je uitleg opnieuw te moeten beginnen. Daarom komt een stabiele internetverbinding zeker van pas. Bij Intellinet bieden we enkele internetformules aan die je daarbij kunnen helpen, waaronder fiberinternet. Met fiber-to-the-business kunnen we de allerhoogste snelheden garanderen, dankzij de glasvezelkabel die tot aan het aansluitingspunt in uw kantoor ligt. In tegenstelling tot vroeger is dit niet duurder dan een ‘gewone’ internetverbinding. We kunnen voor elk adres de exacte snelheden op voorhand uitmeten en kijken of fiberinternet al bij jou beschikbaar is.
Meer informatie vind je hier.

4. Kies de juiste verlichting

Een raam in je home office zorgt er niet enkel voor dat je eens iets anders ziet dan die vier muren rondom je, maar zorgt ook voor natuurlijke verlichting. Uit verschillende studies is al gebleken dat natuurlijk licht bijdraagt tot een betere productiviteit en tevredenheid wanneer je van thuis uit werkt. Daarnaast zorg je best voor een zo egaal mogelijke verlichting in je bureau, zonder al te veel contrasten. Op deze manier zorg je ervoor dat je ogen zo min mogelijk belast worden, waardoor je je langer kan concentreren zonder dat jouw ogen vermoeid aanvoelen.

5. Vermijd afleiding

Een rommelig bureau is natuurlijk nooit bevorderlijk voor jouw werk, maar thuis is dit gevaar nog net iets groter. Er is ook geen schoonmaakdienst die regelmatig jouw werkplek komt opruimen. Probeer dus zelf ervoor te zorgen dat je bureau heel de dag zo netjes en opgeruimd mogelijk blijft. Begin misschien al eens met alle onnodige zaken van je werkplek weg te halen. Die 3 verschillende stressballen die daar liggen, die heb je op kantoor toch ook niet nodig?

6. Zorg voor voldoende verluchting

Logischerwijs is tijdens het thuiswerken de uitstoot van CO2 hoger dan wanneer er niemand thuis is. Daarom is het belangrijk om regelmatig en voldoende verse lucht naar binnen en gebruikte lucht naar buiten te voeren, of simpeler gezegd te ventileren. Probeer dus toch 3 keer per dag de ruimte te ventileren door 5 minuutjes een raam open te zetten. Onvoldoende ventilatie is niet enkel negatief voor de productiviteit, maar ook voor je gezondheid. Dit zou namelijk kunnen lijden tot vermoeidheid, hoofdpijn of irritatie van de slijmvliezen door de schadelijke stoffen die in je werkruimte blijven hangen.

7. Neem af en toe een pauzemoment

Eén van de valkuilen van thuiswerken is dat je te lang in dezelfde ruimte blijft zitten. Wandel zeker eens even weg van jouw bureau en probeer ook om ergens anders te eten, dus niet achter je computer. Even veranderen van locatie helpt je om even te ontspannen, om even je hoofd leeg te maken. Want geef maar toe, dat schilderij boven jouw bureau, daar ken je ondertussen toch elk detail al van?

Bij Intellinet kunnen we je niet met alles helpen, maar we kunnen wel op een aantal vlakken het hybride werken wat efficiënter maken. Zeker op vlak van telefonie en internet mag je altijd bij ons aankloppen. Wil je graag wat meer informatie? Bekijk dan volgende pagina’s eens of laat je gegevens achter via onze contactpagina.

Misschien ook interessant voor jou?