Intellinet

logo

Mis in 2022 geen opportuniteiten door verkeerde communicatie-systemen te gebruiken

’s Morgens bij het ontbijt bekijken we de laatste nieuwsberichten op onze smartphone en checken we de meldingen van de social media kanalen. In de voormiddag komen de meldingen van je zakelijke e-mail en telefoon talrijk binnen. ’s Middags neem je nog eens even de tijd om je social media te updaten en na de middag weer aan het werk. En tijdens je avondje in de zetel, is de smartphone nooit ver weg om hier even een blik op te werpen, want je zou maar eens een melding moeten missen
Jouw smartphone en de constante drang om alles te moeten volgens is dus steeds aanwezig. Maar uit onderzoek blijkt dat soms wat minder digitaliteit leidt tot meer productiviteit en over het algemeen een gelukkiger gevoel. Daarom stellen wij een Digital Detox voor.
Wat is een Digital Detox? Eenvoudig gezegd is een dit het vrijwillig afkicken van de afhankelijkheid van digitale media en apparaten. Wij lijsten alvast enkele tips en tricks toe om gezonder om te gaan met deze digitale zaken.

Meten is weten

Het is heel eenvoudig om na te gaan hoeveel uur je nu per dag spendeert op dat aanlokkelijke scherm. Bekijk zeker eens wat het resultaat voor jou is. Schrik je toch van het resultaat? Maak dan eens de oefening wat voor jou wel haalbaar en aanvaardbaar zou zijn en probeer je hier dan ook aan te houden. Wat je hierbij kan helpen is het (gedeeltelijk) uitschakelen van de notificaties. Maak de oefening welke apps je belangrijk vindt en schakel de rest eens uit. Grijp je toch tussendoor eens naar je smartphone en zie je geen meldingen? Geen enkele reden dus om die telefoon niet terug te leggen.

Een ander handig hulpmiddel bij het verlagen van je schermtijd, zijn timers die je zelf kan instellen per app. Als jij je eigen limieten overschrijdt, zal je smartphone de app automatisch afsluiten. Je bepaalt dus zelf op welke app je meer tijd wilt spenderen en op welke wat minder.

Durf offline gaan tijdens de Digital Detox

Stel voor jezelf een doel in waarbij je jouw smartphone voor een tijdje links laat liggen. Bijvoorbeeld het eerste uur nadat je wakker wordt. Geef je hersenen wat tijd om te ontwaken, voordat je alle nieuwsitems en social media kanalen afgaat. Dit is beter voor je humeur en je stressniveau.
Of verplicht jezelf ertoe om regelmatig een activiteit te plannen, waarbij je jouw smartphone helemaal niet nodig hebt. Ga op pad of begin eindelijk eens in dat boek dat je vorig hebt gekocht, maar dat nu nog steeds op dezelfde plaats ligt. Er is geen enkele reden om je telefoon hierbij dichtbij te hebben.
Er komen ook meer en meer onderzoeken naar boven waarbij er een verband is tussen de effecten van schermen en je slaapgedrag. Maak dus je slaapkamer schermvrij. Zo word je ’s morgens ook niet onmiddellijk getriggerd om naar een scherm te grijpen om je social media te checken.

Optimaliseer ook je zakelijke oproepen en meldingen

Ook in je beroepsleven kan je jouw smartphone zo instellen, dat je enkel tijdens de werkuren bereikbaar bent. Bijvoorbeeld met een CloudSIM-abonnement stel je eenvoudig tijdschema’s in waarop klanten je kunnen bereiken. Bellen ze je toch buiten dit tijdschema? Dan kan je m.b.v. een voicemail-to-email de volgende morgen op je computer nagaan wie je gebeld heeft en waarom. Zet dus ook de meldingen van je zakelijke email ’s avonds uit, dan voel je ook niet de drang om het berichtje onmiddellijk te beluisteren.
In onze blog ‘Een mobile-only telefooncentrale, kan dat?’ ontdek je meer features van onze CloudSIM om je work-life balance in evenwicht te houden.

Check ook niet constant alle bronnen waar informatie op binnenkomt, maar probeer dit op vaste tijdstippen en regelmatige basis te doen. Zo word je ook niet steeds door elk kanaal afgeleid. Als je in je eigen Outlook-agenda een ‘werkblok’ inplant, zien je collega’s aan jouw Microsoft Teams status dat je bezig bent. Je kan trouwens nog efficiënter met je Microsoft Teams app werken door ook de volledige bedrijfstelefonie hierin te integreren. Zo’n integratie kan je vlot en vlekkeloos laten verlopen via Teams Direct Routing.

Probeer bovenstaande Digital Detox tips te verwerken in je dagelijkse routine, zowel privé als zakelijk. Zo onderga je stap per stap een gedragsverandering en voordat je het weet laat je jouw smartphone uit gewoonte al wat meer links liggen, zonder de constante drang om alles te volgen of zonder de angst om een melding te missen. Deze verandering zal je gezondheid en productiviteit zeker ten goede komen.

Misschien ook interessant voor jou?